måndag 15 oktober 2012

Key lime pie ♥

I helgen var jag med Herr Blanka och hans jobbarkompisar på Star bowling. Vi hade en jätterolig kväll, med både car racing, golf, lerduveskytte, bilbana och bull riding (den sistnämnda vann jag, tjoho!).

Efter lekarna åt vi en väldigt god tre-rätters middag. Till efterrätt hade någon valt key lime pie, och det såg så otroligt gott ut att jag var tvungen att baka en idag



Tidigare när jag gjort en sådan här paj så har jag lagt ett marängtäcke ovanpå (man får 4 äggvitor över eftersom man bara använder gulorna i pajen), men denna gången skippade jag marängen, och tyckte att det blev mycket godare så!

Pajen är väldigt enkel att göra och är det någon som vill prova så kommer recept här:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------


KEY LIME PIE

Sätt ugnen på 175 grader.

Riv skalet av 4 lime och pressa ut juicen i en bunke. Blanda i 4 äggulor och en burk kondenserad mjölk. Låt sedan blandningen stå och dra medan du gör pajskalet nedan.

Krossa ett halvt paket (200 gram) Digestivekex. (Jag brukar lägga kexen i en plastpåse och kavla sönder dem med en kavel).
Smält 100 gram smör och blanda med kexsmulorna. Tryck sedan ut blandningen i en pajform.
Grädda pajskalet i 10 minuter i 175 grader i mitten av ugnen. Låt det sedan svalna.

Sila juiceblandningen så att det rivna skalet försvinner och häll sedan den släta blandningen i pajskalet.

Grädda i 15 minuter.

Låt svalna helt, och dekorera sedan med limefrukter och grädde.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------


Idag var jag piggare igen, så min slappardag igår var nog precis vad som behövdes ;-)

Kram och ha en fin kväll!
Mia
-

19 kommentarer:

Hulda sa...

Mmm.. ser veldig godt ut! :) Så mye vakkert du viser fra den boka av Anna Örnberg. Flott og annerledes smykkelaging.

sagolikflora sa...

Hej! Låter skoj!!! Tack för tipset på en god kaka, den ska jag prova till nästa helg ;-))
Kram Caroline

Anonym sa...

Høres ut som du har hatt en herlig dag med masse aktiviteter og opplevelser:)
Godt du føler deg bedre:)
Fortsatt herlig kveld
Klem Merete

Malin`s Diner sa...

Mm, frisk och fräsch! Bakade själv en citron tarte i förra veckan, mumsig den också.

Kram på dig och ha en underbar vecka!

Geli sa...

Hmmm, the pie looks very tasty - I want a piece! Have a wonderful week Mia! Geli

Lantligt i Smultronbacken sa...

Det är verkligen en supergod paj och roligt att bjuda på tycker jag för det är många än som inte har testat den.

Kram Teres

Anna sa...

Kul kväll, man behöver leka lite ibland.
Pajen verkar supergod, den ska jag prova!
Ha en skön kväll.

Kram Anna - Mitt hus på landet

Millas hem sa...

Mmm, ser så himla smarrig ut! Det vattnas i munnen på mig...fast jag nyss ätit!=))

Kraaaam

Annas skattkammare sa...

Hej! Mums så gott det låter! Kul att prova nya recept! Kram Anna

Gabriella sa...

Oj så gott det ser ut! Jag har tänkt baka en sådan paj länge nu men inte kommit mig för. Kanske dags nu=)

Ninnis sa...

Mums...ser väldigt gott ut...TACK för receptet...det ska testas....=)

Kram Ninni

Hanneles paradis på Hisingen sa...

/vitor kan man använda i vanlig bull- och brödbak, blir mindre smuligt så)

Marie sa...

Hej Mia!

Låter som ni haft en rolig helg!

Den där pajen måste jag prova. Brukar annars göra "din andra" limepaj, den brukar vara mycket uppskattad!!!

Ha en fin dag!
Kram Marie

Emilie's daughter sa...

I love lime pie in any way! Yours looks wonderfully fresh - a last glance into summer! Christa

pernilles.com sa...

Ser SÅ lækker ud. Den må bestem afprøves. Ses vi snart ??? HÅBER at vi gør :-))

Hanna sa...

så gott.
Ha en fin kväll.
Kram
Hanna

bec sa...

I am definitely making this , looks unreal!
Bec x

Sussi.Sussinghurst sa...

uhm, lækker opskrift. Jeg har gemt opskriften på Pinterest, så jeg kan finde den - for den kage skal jeg simpelthen prøve.

Träning Inredning Inspiration sa...

Å tack för receptet. Det ska jag pröva

Vilken fin blogg du har! Första gången jag tittar in. Blev medlem direkt:)

Ha en bra helg!