söndag 17 juni 2012

Antik soppterrin ~ Antique soup terrine

Det bästa fyndet jag gjorde när Mia och jag var i Danmark var utan tvekan då jag hittade denna gamla soppterrin. Vi släntrade, utan några som helst förväntningar, in i en liten oansenlig antikaffär på väg hem från Ledreborgsmässan, och där stod den. Gräddvit, stor och riktigt gammal!
Vi gjorde en massa fynd i denna affär, och det är sådana här oväntade fynd som är de allra roligaste, tycker jag.
Egentligen står terrinen högst upp på vitrinskåpet i köket, men för att kunna fota den så tog jag ner den och ställde den på det lilla slagbordet. Ni kanske ser att murstocken är vitmålad, jag tycker att det blir en bättre helhet i köket nu, även om den var fin naturligt grå också. Jag skall sätta upp något på den, men vet inte riktigt om det blir en hylla, en klocka eller ett par ramar...

Ha en riktigt fin vecka, hoppas att det fina sommarvädret kommer tillbaks nu!
Kram
Mia
-

23 kommentarer:

Loella sa...

Finfint fynd!!
Vill också ta mig till Danmark och fynda..=)

Ha en go vecka önskar Loellan

ANETTESHUS.COM sa...

Åååå, så vakkert, Mia!

Fortsatt fin søndag!

STOR KLEM

LOPPISLIV sa...

Vilket fynd du gjorde där Mia!! Vita terriner kan man nästan inte få nog av :-))

Kraaaam Paula

Reyes ♥El telar de mi abuela♥ sa...

Qué bonito
Me encanta!!
Saludos desde Tenerife.

mormorMärtas sa...

Den var ju så fin... härligt med den gräddvita färgen...
Kram Annika

Blommiga Rutan sa...

Helt UNDERBAR soppterrin du hittat!
Inte lätt att hitta såna!
Mårbackan är också så fin.

Tack för din fina Grattis hälsning!

Kram Anncathrine

LissasVita sa...

Äger inte en enda terrin...får leta i sommar tror jag! Jättefin! Kramen Lisbeth

Millygarden sa...

Toppenfin terrin....tur vi inte var i samma affär den dagen. Hade nog dragit i ett varsit öra.


Kram Marina

Clary sa...

Snyggt att måla murstocken vit . Tänk att loppisfynd kan ge en sådan kick och man kan gå och beundra fynden länge ... Riktigt fint fynd har du gjort .... Kram farmorannasarv

G:a Affären sa...

Det är alltid trevligt att hitta något fint och sen är det bara ett stort plus om priset är bra. Terrinen är så vacker med sina fina handtag och knoppen på locket.
Då får vi se vad som kommer upp på den vitmålade murstocken, spännande!
Önskar dig en fin vecka!
Cia

Anonym sa...

Hei!
For en vakker terrin:)
Ha en strålende uke

Klem Merete

Gårdsjenta sa...

Den var kjempefin! :) Og nydelig pellis ved siden av :)

Chrissy...The Apothecary Shop sa...

OH she is a pretty one!!! x0x0

Heaven's Walk sa...

Great find, Mia! I adore those old tureens, and have started my own collection this year! :)

xoxo laurie

idémakeriet sa...

Halloj vännen,
Ja det är så himla härligt att hitta sådana butiker och att hitta något fint.
Tänkte väl att murstocken skulle bli vit :0)
Jag ville önska dig en härlig sommar, jag tar en lång paus och sedan ses vi igen närmare mot hösten.
Jag hoppar säkert in då och då för inte kan jag låta bli att titta på Lilla Blankas fina inlägg.
Ha det gott!
Kram Gerda

LantlivsAnette sa...

Wow vilken underbar soppterrin, såna kan bara inte ha för många av, jag är ständigt på jakt efter flera, jag har 4 st nu..Såå fint skåpet är som står där i köket också..
Kraaam Anette

bec sa...

I want a cutting from that pale pink geranium!...so pretty!
Bec x

Tinas bo sa...

Vilken underbar terrin!!
Ja de kan man inte få för många av... :))
Så, murstocken blev vit iallafall.. :)
Men du har rätt, det ser bättre ut.
Kul att se vad du hänger upp där.

Ha en fin vecka
Kram Tina

Burlap Luxe sa...

Beautiful!!

Inspiring!

xx
Dore

Sara sa...

Åh helt underbar!!
Jag har en oxå, dock inte såå fin som din ;)
Hoppas att du får en fin vecka.
Kramar ifrån mig

Sandra van Doorn sa...

flowers would look fabulous in that one too!

Fröken Prillig sa...

Halloj!

Det var kul att du tittade in till mig på bloggen också! Ännu roligare vore det ju att få se dig i butiken. Jag hade ju inte fattat att du bor så nära! = )
Denna veckan är sista "vardagsöppetveckan" innan det blir semester, men jag ska prova att ha öppet varje söndag mellan 1 juli till 5 aug i sommar. Då kan man också ta sig en fika och slå sig ner i trädgården eller spana in på familjens sommarloppis i brygghuset (vi har rensat rejält så det blir mycket prylar både nyare och gamla- eftersom barnen kommer att få ta hand om den mestadels är vår tanke att de ska få det mesta av pengarna vi får in på den).
Ha en finfin dag!
Kram Åsa

Deb sa...

I just adore the white cupboard. Deb